Philippe D. |
|
✝ Messages : 7381Depuis le 12 mars 2006 Nice - Monaco |
LEICA SUMMILUX-M 21 mm f/1.4 ASPH. LEICA SUMMILUX-M 24 mm f/1.4 ASPH. Leica’s fastest wide-angle lenses for experts and professionals Official Press Release (PDF file) Leica Camera AG is writing a new chapter in reportage photography with the Leica rangefinder camera with its super fast wide-angle lenses LEICA SUMMILUX-M 21 mm f/1.4 ASPH. and LEICA SUMMILUX-M 24 mm f/1.4 ASPH. Their exceptional speed and outstanding imaging performance combined with extremely large angles of view and compact dimensions make these lenses unique. The 21 mm lens is even a world first: it is the first 21 mm lens in 35 mm photography with an initial aperture of f/1.4. The new Leica Summilux-M lenses have wide application potential, particularly for available light exposures. Despite their pronounced wide-angle characteristics, they feature extremely shallow field depth. This allows the main subject in close-focus shots to be effectively detached from the background, enabling a level of creative and expressive photography that can only be realized with system cameras. Stopped down to medium values, the field depth range is so great that entire landscapes can depicted in sharp focus. As precise focusing is not essential in this case, the M camera is quicker than any camera with automatic focus. “The LEICA SUMMILUX-M 21 mm and 24 mm f/1.4 ASPH. are remarkable high-performance lenses. They combine the advantages of ultra-high speed, such as selective focus and excellent available light capability with outstanding imaging and extremely wide angles of view. This extraordinary potential makes the new Summilux–M lenses simply indispensable for the professional M photographer. Their special reliability and value retention is the result of using high-quality materials and intricate assembly by hand at the Solms factory. The combination of state-of-the-art technology with meticulous craftsmanship based on skill and experience guarantees the constant quality of every single Leica lens, once again widening the creative potential of Leica M photography,“ comments Stefan Daniel, Product Manager for the Leica M system at Leica Camera AG. Both Leica Summilux-M lenses consist of ten elements in eight component groups. The LEICA SUMMILUX-M 21 mm f/1.4 ASPH. has two aspherical elements, the Summilux-M 24 mm f/1.4 ASPH. one that has been adopted from the 21 mm lens. The realization of the new Summilux-M lenses was only possible by using state-of-the-art blank-pressing techniques for aspherical lens elements, which have several key advantages: besides the possibilities of using a wider spectrum of glass types and a larger lens element diameter, they meet Leica precision specifications. Both lenses feature total focusing. To achieve high imaging performance right through to the close-focus range, a floating element is used, i.e. two lens elements change their relative position to the rest of the optical system during focusing. Great pains are taken to correct chromatic aberrations: the Summilux-M 21 mm f/1.4 integrates seven elements with partial anomalous dispersion, the Summilux- M 24 mm f/1.4 five. Vignetting and distortion, two parameters that are generally difficult to control in fast wide- angle lenses, have been corrected to such a high degree in the new Summilux-M lenses that they are hardly noticeable in practice. At aperture 2.8 already, the lenses only exhibit the natural vignetting. Due to the use of a second aspherical lens surface in the 21 mm lens, distortion is only -2,3%, and only -2.2% for the 24 mm lens, and is therefore hardly visible. Both lenses are equipped with a patented, rectangular lens hood that accommodates series VII (24 mm) or series VIII (21 mm) filter mounts. Like the new NOCTILUX-M 50 mm f/0.95 ASPH., the new SUMMILUX-M lenses are manufactured to extremely narrow tolerances. New methods of lens centration and adjustment were designed for this purpose. The LEICA SUMMILUX-M 21 mm f/1.4 ASPH. and LEICA SUMMILUX-M 24 mm f/1.4 ASPH. will be on sale at Leica stockists’ from December 2008. |
Blowupster |
|
Vieux briscard Messages : 6158Depuis le 5 juin 2007 Genève Suisse |
Philippe D. a écrit : LEICA SUMMILUX-M 21 mm f/1.4 ASPH.LEICA SUMMILUX-M 24 mm f/1.4 ASPH. (...) The new Leica Summilux-M lenses have wide application potential, particularly for available light exposures. Despite their pronounced wide-angle characteristics, they feature extremely shallow field depth. This allows the main subject in close-focus shots to be effectively detached from the background, enabling a level of creative and expressive photography that can only be realized with system cameras. Stopped down to medium values, the field depth range is so great that entire landscapes can depicted in sharp focus. As precise focusing is not essential in this case, the M camera is quicker than any camera with automatic focus. (...) Là ce trouve peut-être le gros intéret de ces nouveautés: le bokeh. Jusqu'à maintenent avec les portraits au télé c'était facile de dégager le fond. Avec les grand angulaire on poura le faire aussi. Pas aussi caricatural -heureusement- car on avait tendance a être pris en otage par des images dont le flou était grossièrement soupesque pour souvent cacher la merde au chat. Et on parlait de bokeh dès qu'un objectif était une daube. (J'adore cet objectif pour son rendu, ...regarde ce flou ! Ah oui quel flou...tien je vais enlever mes lunettes pour continuer l'expo.) En 21mm à 1.4 on devrait réussir à obtenir un effet "3D" sans sans tomber dans "grumeau détaché sur soupe". Par contre à 1.4 sur M8, il faudra faire attention à la mise au point. Je trouve qu'avec mon 21mm/4.5 la mise au point précise reste indispensable. Cher comme cadeau de Noël, il est au prix d'une optique de moyen format allemande. |
pascal_meheut |
|
Vieux briscard Messages : 3623Depuis le 9 fév 2005 Paris |
Au passage, Leica annonce que les 21 et 24/1.4 devraient être meilleurs que les 2.8 à ouverture comparable.
Que le 50/0.95 a été conçu pour donner un bokeh "crémeux" comme son prédecesseur à grande ouverture mais qu'à partir de 1.4, il devrait être aussi bon que le 50/1.4 ASPH... |
Blowupster |
|
pascal_meheut a écrit : Au passage, Leica annonce que les 21 et 24/1.4 devraient être meilleurs que les 2.8 à ouverture comparable.Que le 50/0.95 a été conçu pour donner un bokeh "crémeux" comme son prédecesseur à grande ouverture mais qu'à partir de 1.4, il devrait être aussi bon que le 50/1.4 ASPH... Donc ce 0.95 c'est deux objectifs pour le prix d'un ! Philippe D. a écrit : (...) Due to the use of a second aspherical lens surface in the 21 mm lens, distortion is only -2,3%, and only -2.2% for the 24 mm lens, and is therefore hardly visible. (...) Pour moi plus de 2% c'est bien visible. Le biogon 25mm fait -1% |
Blowupster |
|
Ces objectifs sont-ils visibles en magasin maintenant (11 jours avant Noël) ?
La réalité économique fait que mon 21mm 4.5 me va très bien, mais le voir de près et pourquoi pas le tester en boutique.... |
Pierre |
|
Vieux briscard Messages : 3356Depuis le 26 fév 2004 |
Ne pas oublier qu'outre le prix, il y a le poids !!!
Bien sur malgré le poids et le prix...cela fait envie ! |
sylvain |
|
Vieux briscard Messages : 3610Depuis le 14 sep 2005 Paris |
Sur Paris aucune boutique n'est livrée ( de même en province je suppose ), Leica a repoussé à debut janvier. |
Jean60 |
|
Habitué Messages : 696Depuis le 1 juil 2008 |
Intervention de modération : nouveau fil supprimé, deux messages transférés sur celui-ci. ******************************************************************** Bonjour, Tout est dans le titre, qui a un Summilux f:1,4/24 mm Asph., pour me donner son avis sur la qualité et le rendu de cet objectif... Par avance merci. Jean... ![]() |
bobor |
|
Habitué Messages : 687Depuis le 1 fév 2008 Toulon |
il a un très beau bokeh et il est contrasté. Il est également très piqué. Sensible au flare cependant.
Il a de la distorsion visible et pourra donc être gênante pour certaines photos. Sa MAP est précise mais la bague peut paraître dure en raison du poids des lentilles. La bague de MAP est proche de la bague de diaphragme, et n'est pas très large. Elle ne tombe donc pas facilement sous la main. Son utilisation reste cependant aisée car l'objectif est bien équilibré, pas trop volumineux et précis. |
Jean60 |
|
@...Bobor..
Merci de ta réponse, le 24 a le cadre dans le viseur du M8 (ou du M9) je pense. Le 21 ne l'a pas, il faut un viseur. Je regarde cela de près. À bientôt. Jean... ![]() |
bobor |
|
Habitué Messages : 687Depuis le 1 fév 2008 Toulon |
le M8 a le cadre, pas le M9.
Je l'ai utilisé sur les 2. Son utilisation est aisée sur les 2, mais il faut s'habituer au viseur externe, ce qui n'est pas difficile en soi. |
Jean60 |
|
Pas de cadre pour le 24 dans le M9... cela n'est pas très pratique.... ![]() Merci Bobor... ![]() |
Laslo Kovaks |
|
Habitué Messages : 498Depuis le 24 déc 2009 Paris |
Mais non nul besoin de viseur allons ! ![]() |
baptiste |
|
Habitué Messages : 659Depuis le 11 sep 2009 Lyon 6 - Tête d'Or |
Mouai... N'empêche, dès que je trouve un viseur 24 d'occaz, je prends! Pq pour un cadrage autre qu'à la grosse, point de salut... |
Retourner vers Leica M : objectifs
Utilisateurs parcourant cette section : Aucun utilisateur enregistré et 5 invités