LEICA NOCTILUX-M 50 mm f/0.95 ASPH.

Philippe D.
    LEICA NOCTILUX-M 50 mm f/0.95 ASPH.
Avatar de l’utilisateur
Messages : 7381
Depuis le 12 mars 2006
Nice - Monaco
LEICA NOCTILUX-M 50 mm f/0.95 ASPH.
The world’s fastest aspherical 50 mm lens
Official Press Release (PDF file)

The new LEICA NOCTILUX-M 50 mm f/0.95 ASPH. launched by Leica Camera AG, Solms, represents a new milestone in lens design. It is the successor of the famous NOCTILUX-M 50 mm f/1 marketed by Leica for over 30 years from 1975 onwards. Thanks to state-of-the- art optical and mechanical technology Leica has now been able to make substantial improvements to the predecessor product. It has even been possible to “break the optical sound barrier” of lens speed 1:1.

The LEICA NOCTILUX-M 50 mm f/0.95 ASPH. offers a unique performance spectrum: A noticeably higher lens speed has been achieved without any major alterations to the size of the lens. The characteristic rendering of the previous 50 mm f/1, valued by many users as a means of creative photography, has been retained with extremely shallow depth of field at full aperture. What is new is that when stopped down, the lens performs comparably with the LEICA SUMMILUX-M 50 mm f/1.4 ASPH. launched in 2004 and meanwhile regarded as the best standard lens ever produced. On top of this, the vignetting and distortion values have again been improved on the predecessor model.

“The LEICA NOCTILUX-M 50 mm f/0.95 ASPH. is not only a unique high-performance lens in the M system. It combines extremely high speed with imaging performance that can easily bear comparison with the other top lenses currently on the market. It is made of high-quality materials and intricately assembled by hand at the Solms factory to give a particularly reliable product that will retain its value for decades. The combination of state-of-the-art technology and meticulous craftsmanship based on skill and experience ensure the constant quality of every single Leica lens, once again widening the creative potential of Leica M photography“, says Stefan Daniel, Product Manager for the Leica M system at Leica Camera AG.

The new LEICA NOCTILUX-M 50 mm f/0.95 ASPH. can be used for a particularly wide range of applications. At full aperture the lens features an extremely shallow depth of field, allowing incomparably esthetic portraits or detail studies, for example. The lens is also useful for available light photography, even surpassing the speed of the human eye. In normal light, it can be unhesitatingly used as a universal lens. The extremely natural effect of the 50 mm focal length enables a true-to-life rendition of the subject.

The LEICA NOCTILUX-M 50 mm f/0.95 ASPH. integrates eight elements arranged in a double Gauss design symmetrical to the aperture. To ensure the high imaging performance, two aspherical lens surfaces are used, which are manufactured in a complex grinding and polishing process at the Solms factory due to their size and shape. Five of the glass elements exhibit partial anomalous dispersion, three of them are extremely highly refractive and therefore exceptionally expensive (the price per kilogram of this glass is roughly twice that of silver). An outstanding performance in the close-focus range is also guaranteed by a floating element, the last lens group of which changes its relative position to the rest of the system during focusing. Despite its higher speed and imaging performance, the LEICA NOCTILUX-M 50 mm f/0.95 ASPH. is still equipped with an E60 filter thread and a telescopic lock-on lens hood. Like the new SUMMILUX-M 21 mm and 24 mm f/1.4 ASPH. lenses, the new NOCTILUX-M 50 mm f/0.95 ASPH. has to be manufactured to extremely narrow tolerances. New methods for centering and adjusting the lens elements were developed for this purpose,.

The LEICA NOCTILUX-M 50 mm f/0.95 ASPH. will be on sale at Leica stockists’ from February 2009.
gautier
Avatar de l’utilisateur
Administrateur
Messages : 14884
Depuis le 21 mai 2003
Toulouse
Oui, oui, c'est bien tous ces messages mais summilux.net est un site francophone.
Blowupster
Avatar de l’utilisateur
Membre des Amis
Messages : 6139
Depuis le 5 juin 2007
Genève Suisse
En françasi:

Le 50mm 0.95 est comparable au summilux sorti en 2004 qui lui est considéré comme le top.
Le vignetage et la distortion on été réduits. Pas mal d'amélioration par rapport au noctolux précedant qui date quand même de 1975.
L'encombrement suplémentaire dû au passage de 1.0 à 0.95 a été réduit et il est même possible de garder ses filtres de 60mm.

L'objectif a 2 verres asphériques et un groupe flotant
Des lentilles en verre "anormal"qui coûte deux fois le prix de l'argent. Puisqu'on parle d'argent au kilo, on vous laisse jusqu'à fevrier 2009 pour réunir le votre.
Philippe D.
Avatar de l’utilisateur
Messages : 7381
Depuis le 12 mars 2006
Nice - Monaco
gautier a écrit :
Oui, oui, c'est bien tous ces messages mais summilux.net est un site francophone.
Pardon Gautier.
Je pensais juste en postant, dès leur parution, ces informations officielles fournies par Leica Camera AG, que le site francophone serait heureux de faire part de ces nouvelles aussi à ses visiteurs.
Il se trouve que ces informations ont été publiées en anglais et que même la version allemande n'était pas disponible.
S'ils avaient publié en espérento, je n'aurais pas hésité non plus.

Dois-je, si j'en avais l'occasion à nouveau, éviter de poster ici les infos en anglais sur le S2 ?
Serendipity
Avatar de l’utilisateur
Membre des Amis
Messages : 1027
Depuis le 22 août 2007
NowHere {Bruxelles}, mais aussi Paname & Gotham
Thanks Philippe :wink:
Au négatif j'ai toujours préféré la diapo, parce qu'elle est positive.
gautier
Avatar de l’utilisateur
Administrateur
Messages : 14884
Depuis le 21 mai 2003
Toulouse
Philippe D. a écrit :
Dois-je, si j'en avais l'occasion à nouveau, éviter de poster ici les infos en anglais sur le S2 ?
Il est souhaitable d'accompagner le texte anglais (ou esperanto) d'un cours résumé en français (comme l'a fait Blowupster).
Philippe D.
Avatar de l’utilisateur
Messages : 7381
Depuis le 12 mars 2006
Nice - Monaco
gautier a écrit :
Il est souhaitable d'accompagner le texte anglais (ou esperanto) d'un cours résumé en français (comme l'a fait Blowupster).

D'accord, mais vu l'heure tardive, je n'allais pas passer la nuit à faire des traductions.

Et puis, comme dans un sketch de Coluche "on aura plus vite fait d'apprendre au platre à marcher",
les summiluxiens auront plus vite fait d'apprendre l'anglais.
:mrgreen2:
Filament
Avatar de l’utilisateur
Membre des Amis
Messages : 14998
Depuis le 2 nov 2003
Montpellier
Gautier, merci pour ton intervention. :D

Etant d'une totale ignorance en anglais, et les traducteurs automatiques valant ce qu'ils valent, dès que je voie trop d'informations en anglais (ou une autre langue étrangère) je fuis. :wink:
Philippe D.
Avatar de l’utilisateur
Messages : 7381
Depuis le 12 mars 2006
Nice - Monaco
OK, j'ai compris...
Stephan_W
Avatar de l’utilisateur
Vieux briscard
Messages : 3455
Depuis le 31 mars 2008
Mulhouse
Moi, je trouve l'information plustôt utile, peu importe la langue. Si je ne comprends pas, je passe .......

Et comme cette année, les français on pu lire les infos un peu plus tôt que le reste du monde, il ne faut pas se pleindre, non?
amansjeanphilippe
Membre des Amis
Messages : 9685
Depuis le 30 juil 2006
Meudon
how much?
J.Ph.
gautier
Avatar de l’utilisateur
Administrateur
Messages : 14884
Depuis le 21 mai 2003
Toulouse
amansjeanphilippe a écrit :
how much?
8000 € (ce n'est pas une faute de frappe)
amansjeanphilippe
Membre des Amis
Messages : 9685
Depuis le 30 juil 2006
Meudon
a ce prix là, j'exige qu'il soit chromé!
8k€, même avec un leasing, c'est cher...
J.Ph.
Stephan_W
Avatar de l’utilisateur
Vieux briscard
Messages : 3455
Depuis le 31 mars 2008
Mulhouse
amansjeanphilippe a écrit :
a ce prix là, j'exige qu'il soit chromé!
8k€, même avec un leasing, c'est cher...
J.Ph.


+1

chromé, un nocti .......... un rêve
Blowupster
Avatar de l’utilisateur
Membre des Amis
Messages : 6139
Depuis le 5 juin 2007
Genève Suisse
Il me semble qu'ils traitent les commandes spéciales il faut juste payer d'avance 500 exemplaires.

A part ça en 2009 ils pouront proposer un kit "Titanium"
Suivante

Retourner vers Leica M : objectifs

Qui est en ligne

Utilisateurs parcourant cette section : Aucun utilisateur enregistré et 36 invités